Jollyroom on Pohjoismaiden johtava lasten- ja vauvakauppa verkossa, ja sen palautuspolitiikka on suunniteltu asiakkaille selkeäksi ja joustavaksi. Kuluttajalla on 14 päivän lakisääteinen peruutusoikeus, mutta Jollyroom tarjoaa lisäksi poikkeuksellisen pitkän 365 päivän avokaupan palautusoikeuden. Käytännössä voit siis palauttaa avaamattoman tuotteen jopa vuoden kuluessa ostosta, kunhan paketti on tallella ja hinta on maksettu. Alla selvennämme palautusehdot, -kulut ja käytännöt vaihe vaiheelta.
Peruuttamisoikeus ja avoin kauppa
- 14 päivän peruuttamisoikeus: Kuluttajansuojalain mukaan tuotteella on 14 päivän palautusoikeus paketin vastaanottamisesta. Tuote on palautettava käyttämättömänä alkuperäispakkauksessaan, ja sinetin tai laput on oltava ehjät. Voit vedota oikeuteesi ilman syytä. Tällöin Jollyroom hyvittää tuotteen hinnan pankkisiirtona tai maksutapasi mukaisesti 14 päivän kuluessa palautuksen vastaanottamisesta.
- 365 päivän avoin kauppa: Jollyroom myöntää kaikille tuotteille 365 päivän palautusoikeuden avokaupan ehtojen mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että voit palauttaa avaamattoman, myyntikuntoisen tuotteen milloin tahansa vuoden sisällä. Takaisinmaksettavasta summasta vähennetään vain normaalit palautuskulut. Avoimen kaupan palautusoikeus koskee siis tuotteita, joiden alkuperäinen pakkaus on avaamaton ja ehjä. Huomioi, että hygieniasyistä joitain tuotteita (esim. rintapumput, alusvaatteet) ei voi palauttaa avaamisen jälkeen.
- Palautusohjeet: Palauttaminen on helppoa. Pakkaa tuote huolellisesti alkuperäiseen pakettiin ja liimaa mukaan tullut rahtilomaketarra päälle. Jos lomaketarra puuttuu, pyydä sellainen asiakaspalvelusta. Vie paketti Postin palvelupisteeseen ja ota vastaan kuitti palautuksesta. Jollyroom korvaa hinnan viimeistään 14 päivän kuluessa palautuksen vastaanottamisesta.
- Reklamaatio vs. palautus: Huomaa, että jos tuote on viallinen, et palauta sitä palautusluvan mukaan, vaan teet reklamaation (virheilmoituksen). Vie viallinen tuote omaan palautusprosessiin kohdassa Reklamaatio (ks. alla) – älä siis lähetä sitä tavalliseen palautukseen.
Palautuskulut
Palautuksesta veloitetaan kuljetuskulut tuotteen koon mukaan. Esimerkiksi vaatteista ja kengistä palautusmaksu on 4,99 €. Muiden pienten tai keskikokoisten tuotteiden (alle 20 kg) palautus maksaa 10,02 €, suurten tuotteiden (yli 20 kg) 25,20 € ja lavarahtituotteiden 40,39 €. Nämä maksut vähennetään takaisinmaksettavasta summasta. Jos tilaukselta palautetaan useita tuotteita ja mukana on ison paketin postikulut, veloitetaan palautuskulu aina suurimman tuotteen mukaan.
- Koko tilauksen palautus: Jos palautat koko tilauksesi, ota yhteyttä asiakaspalveluun 14 vuorokauden sisällä ja ilmoita palautuksesta. Tässä tapauksessa Jollyroom hyvittää sinulle myös tilauksesi alkuperäiset toimituskulut, jos valitsit tilaushetkellä halvimpia toimitustapoja. Ilmoittaminen tehdään joko asiakaspalveluportaalissa tai numerossa 09 42415555 (ks. kohta Yhteystiedot).
- Noutamaton paketti: Joskus paketti jää noutamatta postista. Jollyroom huomauttaa, että noutamattomasta paketista peritään käsittelykustannukset (palautusmaksu + alkuperäinen toimitusmaksu) 30,36 €, ellei asiakaspalveluun ole etukäteen ilmoitettu palautuksesta. Jos et halua vastaanottaa tilaustasi, ota siis välittömästi yhteyttä asiakaspalveluun, jotta vältyt ylimääräisiltä kuluilta.
- Vaurioituneet lähetykset: Jos tuotteesi saapuu vahingoittuneena tai postin kanssa on ongelmia (puuttuva rahtilomake), ota pikimmiten yhteyttä Jollyroomin asiakaspalveluun. Vakuutuksen piiriin kuuluvat mahdolliset vahingot korvataan erikseen, eivätkä tavalliseen palautukseen liity.
Reklamaatio ja takuu
Jos palautuksen syynä ei ole pelkkä halu saada rahat takaisin vaan tuotteessa on valmistusvirhe tai muu vika, käytä reklamaatio-oikeutta. Jollyroomin tuotteilla on 1 vuoden takuu ja kuluttajansuojalain mukaisesti 3 vuoden reklamointioikeus. Esimerkiksi valmistusvirheen havaitseminen kuuluu takuun piiriin. Reklamaatio pitää tehdä pikimmiten, kun vika ilmenee, jotta Jollyroom ehtii tutkia sen. Asiakaspalvelu ohjeistaa reklamaatioprosessissa: lähetä viesti asiakaspalveluportaalin kautta (tai sähköpostitse) ja liitä mukaan kuvaus viasta ja selkeät kuvat viallisesta tuotteesta. Kun reklamaatio hyväksytään, tuotteesta ei veloiteta palautuskuluja. Jos vika todetaan olevan valmistusvirhe, Jollyroom voi korjata tuotteen, vaihtaa sen uuteen tai hyvittää osan hinnasta. Huomioi, että vain tuotteen valmistusvirheet kuuluvat reklamaatio-oikeuteen (esim. kosmeettiset naarmut eivät).
Maksutavat ja laskutus
JollyroomPay on Jollyroomin oma maksupalvelu, joka kattaa useita maksutapoja. Saatavilla on lasku, pankki- ja luottokorttimaksu sekä osamaksu. Jos valitset laskun, sen maksuehto on yleensä 30 päivää tilauksesta. Laskulla maksettaessa saat tilaamasi tuotteet ennen maksua ja maksat laskun saatuasi sen. Mikäli olet valinnut laskun, saat laskutuksen Avardan kautta, ja palautuksen yhteydessä saat päivitetyn laskun sähköpostiin.
- JollyroomPay (osamaksu): JollyroomPay mahdollistaa osamaksun 6–36 kuukauden maksuajalle. Ostokset kootaan tilille, josta tulee kuukausilasku. Voit vaikuttaa maksueriin ja jopa maksaa kerralla koko jäljellä olevan summan milloin tahansa. Ensimmäinen lasku lähetetään Avardan kautta, ja laskut maksut veloitetaan sovituin aikatauluin. Osamaksun korko on ilmoitettu tilauksen yhteydessä.
- Maksujen palautus Avarda/Klarna: Jos maksoit osamaksulla tai laskulla, palautuksen käsittely päivittää laskutustiedot. Avardan kautta lasku nollataan palautuksen jälkeen. Klarnaa käyttäessäsi muista lykätä Klarna-laskun eräpäivää palautuksen ajaksi, jotta vältät viivästysmaksut. Voit tehdä sen kirjautumalla Klarnan palveluun tai ottamalla yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun.
Asiakaspalvelu ja yhteystiedot
Jollyroomin asiakaspalvelu auttaa kaikissa palautuksiin, reklamaatioon ja muihin tilausasioihin liittyvissä kysymyksissä. Asiakaspalveluun voi olla yhteydessä helposti sähköpostitse tai chatin kautta Jollyroomin asiakaspalveluportaalissa. Lisäksi numero 09 42415555 (pvm/mpm) on avoinna arkisin klo 11–15. Kun otat yhteyttä, kerro tilausnumerosi, niin asia selviää nopeasti.
Yhteystiedot: Jollyroomin emoyhtiö on Jollyroom AB, jonka pääkonttori on Göteborgissa. Osoite on Sörredsvägen 111, 41878 Göteborg, Ruotsi. Asiakaspalvelun sähköpostiosoite on asiakaspalvelu@jollyroom.fi ja kotisivut löytyvät osoitteesta jollyroom.fi. Kaikki tiedot ovat julkisia yritystietoja ja päivitetään säännöllisesti.
Ilmainen toimitus ja toimitusaika
Jollyroom tarjoilee ilmaisen toimituksen niille asiakkaille, joiden tilauksen arvo ylittää 100 euroa. Tämä koskee sekä maksikirjetta että postipakettia – eli jos tilaus on tarpeeksi suuri, lähetämme sen veloituksetta lähimpään Postin toimipisteeseen tai Smartpost-automaattiin. Ilmaiseksi voi tulla myös kotiinkuljetus tietyillä ehdoilla, mutta yli 100 euron kynnys kattaa tavallisesti normaalit toimituksetkin.
Toimitusaika vaihtelee tuotteiden ja toimitusalueen mukaan. Jollyroomin omien sivujen mukaan toimitusaika-arvio näkyy kassalla tilausvaiheessa. Käytännössä yhtiö ilmoittaa Suomen tilauksiin tyypillisesti 4–8 arkipäivän toimitusajan. Monet asiakkaat kertovatkin saaneensa tuotteet hyvissä ajoin ja ajallaan. Tästä huolimatta yksittäisissä tapauksissa – esimerkiksi sesonkiruuhkissa – toimitus voi kestää hieman kauemmin. Sivujen mukaan kuljetusvastuu siirtyy kuljetusyhtiölle, kun paketti lähtee varastolta, joten viivästykset johtuvat yleensä postin tai kuriirin aikatauluista.
Kokemuksia ja arvosteluja
Asiakkaiden kokemukset Jollyroomista ovat vaihtelevia. Monet arvostavat laajaa valikoimaa ja helppoa asiointia, mutta palaute asiakaspalvelusta on ollut joiltain osin ristiriitaista. Trustpilot-arvosteluissa todetaan, että toimituksista on suhteellisen paljon hyvää palautetta, mutta asiakaspalvelussa on ollut myös kritiikkiä. Esimerkiksi eräs asiakas kommentoi: ”Aina on saapunut tilatut tuotteet hyvissä ajoin, ehjänä ja hyvin pakattuina”. Toisaalta toisella foorumilla käyttäjä kuvaili asiakaspalvelua “surkeaksi” ja palautusprosessia hitaaksi. Näin ollen kokemuksia löytyy sekä positiivisia että negatiivisia.
Lyhyesti: Jollyroomin asiakkaat raportoivat pääasiassa saaneensa tuotteet sovitussa ajassa, mutta palautukset ja reklamaatiot ovat joskus vaatineet odottelua. Arvosteluita luetuimpana on ollut noin 7 800 kappaletta Trustpilotissa, ja yhtiön kokonaisluokitus on noin 3,7/5. Asiantuntijoiden suosituksista tärkein on varmista, että noudatat palautusohjeita tarkasti, jotta vältät lisämaksut ja viivästykset.
Lue lisää: Jollyroom arvostelu ja kokemuksia
Hintatakuu ja konkurssimyynnit
Välillä keskustelussa mainitaan myös hintatakuu. Jollyroom tarjoaa hintatakuun kaikille myymälöilleen: jos löydät tilatun tuotteen halvemmalla, voit hakea hyvitystä seitsemän päivän sisällä ostosta. Huomioithan kuitenkin, että hintatakuu ei koske muiden kauppojen konkurssimyyntejä tai lopettamistilanteita. Tämä on kilpailuperiaate, joka ei suoraan liity palautuksiin, mutta saattaa vaikuttaa hintojen vertailuun ostovaiheessa. (Muistathan, että hintatakuut ja palautusoikeus ovat erillisiä etuja. Palautusoikeutesi ei riipu hintatakuuasioista.)
Yhteenveto: Jollyroomin palautusehdot ovat selkeät: 14 päivän lakiperusteinen palautusoikeus ja 365 päivän lisäaika avaamattomille tuotteille. Palautukset tehdään Postin välityksellä, ja kulut veloitetaan painon mukaan. Asiakaspalvelu neuvoo tarvittaessa palautus- ja reklamaatiotilanteissa (puh. 09 42415555). Laadukkaat tuotteet ja nopeat toimitukset ovat Jollyroomin etuja, mutta palautuksiin ja reklamaatioihin liittyen kannattaa toimia ripeästi ja ohjeiden mukaisesti varmistaen rahat takaisin tai vaihto sujuvasti.
Lähteet: Tiedot perustuvat Jollyroomin omiin asiakaspalvelusivuihin ja -ehtoihin sekä luotettaviin käyttäjäarvioihin (esim. Trustpilot), jotka kertovat palautusten ja toimitusten käytännöistä. Kaikki lainaukset on merkitty asianmukaisesti.